Entenem l’escola com un espai de reflexió i d’aprenentatges compartits entre alumnat i mestres, on es puguin desenvolupar les eines necessàries per adquirir cada vegada un major grau d’autonomia personal, entesa aquesta com a capacitat de proposar, organitzar, triar, decidir, criticar, dubtar, donar alternatives, pensar solucions, responsabilitzar-se, comprometre’s, dialogar, compartir idees i coneixements, arribar a pactes i trobar el lloc personal d’implicació i de satisfacció dins el procés de construcció de la pròpia identitat.
Entenem l’escola com un espai on tota la comunitat educativa (alumnat, famílies, mestres i altres professionals) sigui protagonista i, per tant, comparteixi els mateixos objectius.
Una escola on tothom pugui aprendre i tothom pugui ensenyar, no només el professorat, ja que la realitat ens demostra que podem aprendre de tothom i en tot moment.
Per tant està basada en els següents principis:
– El diàleg com a eina per compartir coneixements, idees, estratègies i preocupacions.
– L’actitud d’interrogar-se, qüestionar, dubtar, davant els fets, els esdeveniments, els objectes…. i d’establir relacions entre la pròpia experiència i els diferents sabers.
– L’error com a pas positiu per poder avançar en el coneixement.
– La reflexió per tal d’aprendre a pensar per un mateix, afavorint l’anàlisi, l’argumentació, la crítica i l’autocrítica, establint relacions entre els diferents sabers.
– Els valors democràtics de respecte, solidaritat i assertivitat, front a la passivitat i/o l’agressivitat.
– La creació de la pròpia identitat per aprendre a conèixer-se i valorar-se amb els aspectes positius i els aspectes a millorar.
– L’atenció a la diversitat creant un clima de respecte i d’atenció a les característiques personals de cadascú.
– El treball compartit i en equip entre professorat, alumnat ,altres professionals i altres membres de la comunitat educativa.
– L’aprenentatge de la nostra llengua com a eina de comunicació i d’expressió.– La potenciació de les diferents intel·ligències : lògica- matemàtica, lingüística , musical, cinestèsica, espacial-visual , interpersonal , intrapersonal i naturalista.
Per altra banda, per afavorir el funcionament de l’escola i la convivència, es concreta de la següent manera el Reial Decret 732/1995, de 5 de maig, pel qual s’estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència en els centres.
DRETS | DEURES |
|
|